ruthsofia.blogg.se

20121022 Herbalicious

Publicerad 2012-10-22 21:56:19 i Allmänt, Herbalife,

Ja, dagarna går i ett med jobb och vardag nuförtiden, mina lediga dagar och kvällar försöker jag spendera på roligheter med mina kära vänner. I övrigt är det fullt Herba-fokus.

Har haft en liten motivationsdipp nu under cirka 1 ½ vecka, inte alls känt mig taggad och bara varit sugen på mat och godis dagarna i ända. Med ett tillfälligt mindre motiverat psyke har det blivit några snedsteg vilket resulterade i en blygsam viktnedgång på 0.1 kg förra veckan. Var dock bombis på att jag gått upp, så kunde ändå andas ut efter vägning.

Har hittat två troliga anledningar till denna motivationstorka;
1. Ramlat tillbaka i dåliga vanor. Mina veckor ser allt som oftast ut så att 6 bra dagar följs av 1 ”dålig” dag, när jag äter lite vad jag vill. Kanske är en utekväll med tjejerna, restaurangbesök eller någon lyxig helgmiddag. Har hittills fungerat ypperligt och tror att det är ganska rätt för mig, annars blir jag lätt trotsig, mot mig själv. Haha, så jäkla dumt. Men det gäller ju att ändå njuta med måtta och inte flera dagar än 1, som ju är dealen, för sen blir det bra svårt att hoppa på den rätta banan igen.
2. Varit dålig på att variera mig och planera. Eftersom jag bara äter middag, och ibland ett mellanmål varje dag blir man ju lätt lite less om man då alltid äter samma sak…såklart! Har varit lite för mycket kyckling, kalla grönsaker och sås nu ett tag. Dessutom har jag varit dålig på att förbereda och planera maten, så när man kommer hem runt 19.30 tar det ganska lång tid innan man har maten klar om inget är förberett, därför ligger det lite för många sushi-take away-boxar i vår soptunna just nu.

För att komma tillbaka på rätt spår nu denna vecka har jag skrivit ett matschema. Kollat över vilka tider och aktiviteter jag kan tänkas ha denna vecka och planerat matintag efter det, självklart med flexibilitet men ett övergripande schema. Tror att det kan hjälpa mig att hamna rätt igen, speciellt om jag får till en bra siffra på torsdag, behöver få den där ”det här funkar faktiskt-känslan” igen och en bekräftelse på att om man sköter sig, så får man resultat. För att kunna följa detta schema och hantera oförutsedda situationer åkte jag och handlade lite nyttigheter efter jobbet idag, med fokus på variation. Ny frukt, nya kryddor, nya middagsideér... Åkte sedan hem och lagade matlådor till veckan, så behöver jag inte lägga tid eller tankekraft på det något mer!

En annan sak jag har tänkt på är att det här med motivation, är ju inget som bara kommer till en – man lär ju skaffa sig motivation. Vad det nu är – sin egen viktnedgång, hälsobloggar, vänner osv. Men det går åt mycket tankekraft och viljestyrka för att hålla sig motiverad. Man måste påminna sig varje dag, flera gånger, om vad man faktiskt vill uppnå och hur man ska göra för att nå dit. För att vara något man tänker på varje dag, så är det jäkligt lätt att glömma bort. Eller förtränga, hur man nu vill se på saken. Vissa dagar kan jag känna att jag helt enkelt inte orkar vara motiverad och engagerad, det är för mycket för hjärnan. Typ. Egentligen borde man väl ha ett lite mer välformulerat mål, som man kan kika på varje dag och verkligen peppas av. Nu har jag mest en siffra på ett papper, som jag och tre personer till ser, typ en gång i veckan. Åtgärd krävs!

Mitt långsiktiga viktmål: 70 kg
Mitt kortsiktiga viktmål: 82 kg

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2012-10-22 23:48:16

Bra plan! :) hejaheja! <3

Postat av: Martina

Publicerad 2012-10-23 16:31:57

Du är grym tjejen! Kämpa på, så jävla värt det när man når sina mål. Du vet att du har stöd i mig. Love <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela